B2B je, jak všichni víme, zkratka pro business to business, čili že firma obchoduje s dalšími firmami, kdežto B2C je business to customer, čili cílový zákazník této společnosti jsou jednotlivci.
Filosofická otázka, co je společnost? Společnost kromě majetku a know how tvoří lidi. Nikdy nekomunikujete se společností, vždycky na druhé straně je člověk. Je člověk, který jinak nakupuje jako v rámci B2C jiným člověkem, když je v práci? Má jiné zvyky? Přestane si pamatovat reklamu, kterou uvidí ve volném čase pamatovat jenom proto, že se týká jeho práce?
Zároveň můžeme říct, že se všemi ze segmentu B2C můžeme komunikovat stejně? Pravděpodobně nebudete volit stejné komunikační prostředky pro hračky pro děti a pro luxusní auta.
Není to úplně nové označení, ale někteří marketéři přišli s označením P2P – person to person, které podle mě sedí nejlépe.
Dnes se díky sociálním sítím některé rozdíly mezi B2B a B2C. Samozřejmě někteří mohou namítat, že pro produkty/službami musí být jiná než s B2C. Což je a není pravda zároveň. Vzpomeňme si na příklad luxusních aut a hraček pro děti. Určitě budete volit jinou grafiku, jiný komunikační cíl. A proto je podle mě lepší spíš než se snažit rozškatulkovat aktivity, se spíše zaměřit na lidi jako takové a zaměřit se na jejich potřeby, ať už soukromé nebo právě ty pracovní. Zaměřit se ne na prodej, ale to jak produkt/služba může řešit problémy dané osoby. A podle cílových skupin zvolit vhodný komunikační mix.
V B2B je potřeba si také uvědomit, kolik máte hlavních zákazníků a podle toho uzpůsobit aktivity a komunikace. Pokud máte jen pár, ale velkých zákazníků, budou stát spíše vaše aktivity na osobním jednání. Nemělo bych však zapomínat na branding. Nicméně stejně se zase dostáváme k tomu, že komunikujete s lidmi, kteří mají nějaké potřeby, které jim chcete pomoct řešit.
Online marketing je stále často považován za B2C metodu. Ale pravdou je, že online marketing je velice silným nástrojem i v B2B. Online přítomnost a online prodejní metody jsou stále důležitější.